دادزن

صدای بلندی که در حنجره تولید می‌شود

داد زن تبلیغاتی

دادزن کیست

دادزَن کسی است که برای کسب و کار دیگران از طریق داد زدن جلب مشتری می‌کند. دادزنی از شیوه‌های تبلیغات محسوب می‌شود و عموماً در محل‌های شلوغ مانند بازارها و مراکز خرید، بازارهای روز و محل اجتماع دستفروش‌ها دیده می‌شود. دادزن باید بتواند با صدای بلند به گونه‌ای تبلیغ کند که در فضای شلوغ محل رفت‌وآمد مردم، صدا و موضوعی که تبلیغ می‌کند به گوش عابران برسد.

داد

رابطه دادزنی و دستفروشی

دستفروش‌ها نیز برای جلب توجه عابران معمولاً با صدای بلند به تبلیغ کالاهای عرضه شده می‌پردازند. فرق دادزن و دستفروش در این است که دادزن اولاً برای تبلیغ کالای دیگران استخدام می‌شود و در ثانی نقش وی در جذب مخاطب و کشاندن آنها به محل فروش است اما فروش کالاها یا انجام خدمات تبلیغ شده بر عهده کس دیگری است. دستفروش معمولاً در کنار کالای خود قرار دارد و کالای خود را تبلیغ می‌کند. ممکن است محلی که دادزن برای تبلیغ انتخاب می‌کند از مغازه یا محل عرضه کالا یا خدمات مورد نظر کمی فاصله داشته باشد.

دادزنی در ایران

شغل دادزنی در شهرهای بزرگ و محل‌های خرید رواج دارد. در تهران، مشاغلی مانند کتابفروشی‌ها در خیابان انقلاب و برخی رستورانها و فست فودها از دادزن‌ها برای جلب مخاطبان استفاده می‌کنند. حقوق دادزن‌ها در مشهد روزانه ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان (مبلغ یاد شده مربوط به سال 1397 است) برآورد شده است.

دادزنی و سلامتی

100 درصد از صبح تا غروب داد زدن برای سلامتی حنجره انسان و تارهای صوتی ضرر دارد. بهتر هست از روش های دیگر برای جلب توجه عابرین استفاده کرد. مانند: موزیک، رقص نور، بنرهای زیبا که مدام تغییر کنند، تغییر چیدمان محل فروش هرچند وقت یکبار استفاده شود

داد و هوار

داد و هوار به معنای داد و فریاد زدن به هنگام مشاجره و درگیری است. در این حالت طرفین دعوا شروع به بلند کردن صدای خود و فریاد زدن می‌کنند به نحوی که طرف مقابل یا دیگران را تحت تأثیر قرار دهند.

اصطلاحاتی مانند «داد و فریاد»، «قیل و داد» یا هوار کشیدن و داد زدن نیز در همین معنا به کار می‌روند.

تبلیغات

تبلیغات (به انگلیسی: Advertising)، (به فرانسوی: Publicité) تبلیغ ریشه درزندگی اجتماعی انسانها دارد عملی است که در آن فروشنده یا تولیدکننده‌ای با انجام امری سعی می‌کند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.
آگهی به مطالبی گفته می‌شود که از جانب فرد یا دستگاهی برای آگاه کردن عموم مردم تهیه و به روشی مناسب منتشر می‌گردد. آگهی‌ها می‌توانند چاپی یا غیر چاپی باشند. همچنین از نظر مالکیت می‌توانند به دو گروه دولتی و غیردولتی تقسیم گردند. آگهی انحصار وراثت، ابلاغیه، احضاریه، آگهی مزایده و آگهی استخدام نمونه‌هایی از آگهی‌های دولتی هستند.

معناشناسی تبلیغات

اصطلاح تبلیغات ریشه در واژه‌های (کنگر گاتیو دی پرو پا گاندا فید) یا کنگره ترویج ایمان دارد که در سال ۱۶۲۲ کلیسای کاتولیک برپا نمود. این کنگره بخشی از اقدامات ضد اصلاح طلبی کلیسا بود مطابق تعریف لاسول در کتاب «فنون تبلیغات در جنگ جهانی» تبلیغات منحصراً به کنترل عقیده با نمادهای مهم نظیر گزارشها شایعات تصاویر و دیگر اشکال ارتباط جمعی می‌پردازد.

Copyright © 2012 - 2018 | تمامی حقوق این وب سایت برای dadzan.ir محفوظ است
طراحی و اجرا:dadzan.ir